Ik ben… #1

Weer een nieuwe serie op Fiellle! Hierin vul ik elke week de zin ‘Ik ben…’ aan en leer je me zo elke keer beter kennen. Ik weet niet of dit maandelijks wordt, of gewoon als ik er zin in heb, we zullen wel zien. Laten we over gaan tot de zin van vandaag.

Ik ben een vegetariër. En ik ben vast niet de enige! Al kent iedereen wel een vegetariër en is het vrij aanvaard, soms krijg ik toch nog rare opmerkingen of vragen.

Een opmerking die ik wel eens kreeg was: “Je kan toch niet leven zonder vlees!” Nou, toen had ik even zin om te zeggen: “Nee? Ik dacht nochtans dat ik er vrij levend uitzag!” Maar laten we er maar van uitgaan dat die persoon niet beter wist en me niet in mijn gezicht stond uit te lachen. Je kan best leven zonder levende wezens op te eten, zolang je maar dingen in de plaats eet. Dat kan tofu, quorn of seitan zijn, maar ook alle soorten bonen en noten zijn goed voor je. Het kan natuurlijk ook nooit kwaad om eens langs de dokter te gaan, om te kijken of je wel genoeg ijzers in je bloed hebt. Al is dat niet direct noodzakelijk.

“Dat vegetarisch eten heeft toch geen smaak!” Ik moet toegeven dat ik ook niet alle vleesvervangers even lekker vind, maar alles went. Daarbij echte vegetarische gerechten hebben wel veel smaak.

“Ben jij vegetarisch?” Uhm, nee! Ik eet vegetarisch of ik ben een vegetariër. Vegetarisch is het eten en de persoon is een vegetariër. 🙂

“Lust jij dan geen vlees?” Jawel, al zal ik het na zo veel jaren wel vreemd smaken vinden. Ik ben gestopt met het eten van vlees, omdat ik vond dat er voor mij geen dieren moesten gedood worden, niet omdat ik het niet lust.

“Wat eet jij dan op een gewone dag?” Ongeveer hetzelfde als jij, maar in plaats van vlees eet ik een vleesvervanger, meestal is dat een burger.

“Vind je het niet erg om anderen vlees te zien eten of erover te praten?” Nee, iedereen maakt daarin zijn eigen keuze. Ik probeer ook nooit iemand te overtuigen om vegetariër te worden. Dat is dus ook niet de bedoeling van deze blogpost.

Dit waren de vragen en opmerkingen, die ik wel vaker krijg en die ik meestal maar al te graag beantwoord.

X

Jana

Geef een reactie

