Waarom je beter wel/geen blogger wordt

rode lippen

Eén van mijn beste vriendinnen vertelde me onlangs dat ze ook een blog wou beginnen. Ze bracht mij op het idee om de voor- en nadelen van een blog eens op te lijsten, de dingen die je voor het beginnen van een blog best weet. Of beter gezegd: ‘waarom je beter wel/geen blogger wordt’. Ik dacht er een tijdje over na en na enige tijd kwamen mijn argumenten tot stand. Ben je geïnteresseerd? Lees dan vooral verder. 

NIET

  • Er kruipt enorm veel tijd in. En dat neem je maar beter serieus. Zo hield ik me afgelopen week 3 uur lang bezig met foto’s maken, waar ik er uiteindelijk maar 8 kon van gebruiken voor anderhalve blogpost. Daar komt dan ook nog eens het bewerken, selecteren van foto’s en het bedenken van ideeën bij. En dan heb ik het nog niet eens over de essentie: het schrijven. Een gemiddeld artikel schrijf ik op een uur (+ 5x nalezen en elk woordje waarvan je niet goed weet hoe je het schrijft, de schrijfwijze opzoeken op het net), soms duurt het wat langer en soms ben ik sneller klaar. Twijfel je of je daar wel genoeg tijd voor hebt? Dan doe je het beter niet!
  • Om bekend te worden. Serieus, dit is echt de slechtste motivatie. Realiseer je dat de kans dat je echt bekend wordt zo groot is als de kans om de lotto te winnen (ik overdrijf, maar ja). Miniem dus.
  • Om geld te verdienen/spullen opgestuurd te krijgen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de vorige, want ook hierbij is de kans erg klein. Geloof me, ik ben nu toch al meer dan een half jaar blogger en heb nog geen cent of kledingstuk (of wat dan ook) gezien. Zou ook nogal raar voelen, geld krijgen voor iets wat je puur als hobby ziet. Ik wil jullie dromen niet verpesten, maar hoogst waarschijnlijk ga je van bloggen niet je job kunnen maken.

WEL

  • Het is verslavend leuk. Ja echt, ik meen het. Hou je van schrijven, foto’s maken, je mening delen,… ? Dan moet je echt een blog beginnen. Je haalt er zo veel plezier uit.
  • De reacties van je lezers. Ik herinner me nog de keer dat ik voor het eerst een reactie kreeg op een blogpost, en later meer… Wauw, dat geeft je zo’n tof gevoel. Soms geven ze hun eigen mening over een onderwerp en dat vind ik altijd enorm interessant om te lezen. Maar nog leuker zijn die superlieve comments, als: ‘Wat een leuke blog heb je!, Leuke foto’s!, Ik hou van je manier van schrijven’. Daar doe je het toch ook wel een stukje voor! Dankje aan al mijn lieve lezers! ❤
  • Je houd een soort herinneringendoos voor jezelf bij. Zeker als je je richt op lifestyle en persoonlijke artikelen, heb je leuke dingen om later terug te lezen. Dat heb ik nu al bijvoorbeeld met de reisartikelen van Ibiza. Ik vind het leuk om opnieuw te lezen, omdat de foto’s herinneringen en de emoties van toen oproepen. Wat moet dat dan zijn, als je later blogposts van 5 jaar geleden kan teruglezen.

Natuurlijk zijn er nog andere voor-en nadelen aan het zijn van een blogger, maar dit waren wel de belangrijkste. Voor mij wegen de voordelen veel meer door dan de (kan ik ze eigenlijk wel zo noemen?) nadelen. Dus denk je na het lezen van dit artikel nog steeds dat je een geschikte kandidaat bent om blogger te worden? Doe het dan gewoon! Start die blog! Je haalt er zo veel uit.

Ben je al een blogger? Deel dan zeker je ervaringen. Wat zijn volgens jou de voor-en nadelen?

X

Jana

Leave a Reply

