ook tevreden zonder

A

Hi. Het is zondag en de herfstvakantie is eindelijk van start. Ik heb mijn blog afgelopen week een beetje laten liggen omdat het allemaal even niet meer zo vlot verliep. Ik kon geen deftige foto’s maken (door het slechte weer) en had te weinig tijd om artikelen te schrijven. Maar vandaag wil ik daar verandering in brengen.

Ik stond vanmorgen op met het plan om lekker veel foto’s te schieten. Ik nam een douche, at wat, trok iets anders aan en pakte mijn make-up al uit de schuif. Maar bedacht me. Waarom doe ik eigenlijk altijd make-up op voor foto’s? In het dagelijkse leven ga ik meer dan de helft van de tijd zonder de deur uit, maar voor foto’s draag ik het altijd. Waarom eigenlijk? Het leek me leuk om er wat over te schrijven en hier zit ik dan. Waar dit artikel naar toe gaat weet ik nog niet, maar we zien wel.

Ik begon met het experimenteren met make-up toen ik een jaar of 13 was. Ik droeg soms mascara en af en toe een afschuwelijke lipkleur. Nu, 2 jaar later, komt het steeds vaker voor dat je me ziet met make-up. Voor een schooldag borstel ik meestal mijn wenkbrauwen even door, breng wat mascara aan en doe een nude lipgloss of lippenstift op. Erg veel is het niet en herkennen zal je mij nog, maar toch heb ik wel iets op.

Waarom draag ik make-up? Heeft dat nu echt met zelfvertrouwen te maken? Ik zit nochtans vrij goed in mijn vel. Tuurlijk heb ik wel wat dingen die ik anders wil en tuurlijk kan ik me slecht voelen over die ene puist of mijn springerige, pluizige kapsel. Maar over het algemeen ben ik best tevreden met mijn uiterlijk. Ik draag make-up vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik zonder dat laagje mascara er net wat minder wakker uitzie.

Ik vind zelfvertrouwen en je echte gezicht laten zien erg belangrijk. Als jij graag (veel) make-up draagt, geen probleem. Maar als je de deur niet meer uit durft zonder, dan zou ik toch eens beginnen nadenken. Verstop je je dan niet achter die laag make-up?

Op mijn blog zul je ook nooit bewerkte foto’s zien en dat doe ik bewust. Natuurlijk knip, spiegel en vergroot ik ze wel, maar ik ga nooit mijn huid aanpassen en dat soort dingen om er net iets beter uit te zien. Misschien krijg je zo wel een mooiere foto, maar je geeft wel een vertekent beeld weer. En waarom zou je iets anders willen weergeven dan wat je eigenlijk bent?

Misschien vind je dit een raar en onduidelijk artikel, wat ik ook best kan begrijpen. Maar eigenlijk wil ik gewoon dat jullie beseffen dat zelfvertrouwen belangrijk is en dat jullie je is afvragen waarom jullie eigenlijk make-up opdoen.

X

Jana

(Ik hoop dat het duidelijk is dat ik absoluut niks heb tegen make up en de gebruikers ervan, maar je moet weten waarom je het draagt.)

Leave a Reply

