Monthly Music | Januari ’16 #7

59b0a6b629d1c8a97c18f7918a2a6c59

Eerst en vooral: Gelukkig Nieuwjaar!!! Ik ben natuurlijk veel te laat, maar dit is mijn eerste post in 2016 en ik wou dit toch nog even zeggen. Het is al een hele tijd geleden dat ik nog iets gepost heb en dat weet ik ook. Ik vind het zelf ook jammer, maar er speelden een aantal persoonlijke redenen mee. Ik ga proberen terug wat meer te uploaden, misschien hou ik het weer niet lang vol, maar ik blijf het proberen. Laten we beginnen! (Alle titels van de liedjes zijn zoals altijd weer klikbaar.)

  1. Fast Car ~ Tracy Chapman

Dit liedje is eigenlijk best wel bekend, maar niet echt bij de generatie waar ik toebehoor (en mijn lezers waarschijnlijk ook). ‘Fast Car’ is namelijk uitgebracht in 1988, wat 12 jaar voor mijn geboorte is, dus ja… Ik leerde het liedje kennen dankzij mijn vader en ik vind het zoo mooi! Het is een liedje dat je (ik alleszins) niet beu wordt en het is die Grammy zeker waard.

2. The One ~ Mary J. Blige ft. Drake

‘The One’ leerde ik kennen door dans. Ook dit liedje is al een aantal jaar oud en het heeft dan ook die heerlijk typische 2009- vibe, als je weet wat ik bedoel. Het is een totaal ander soort liedje dan het vorige, maar zeker ook het luisteren waard. Vooral Drake spreekt me hierin aan.

3. Fuck (love) yourself ~ Devvon Terrel & Futuristic

Ondertussen is ‘Love Yourself’ van Justin Bieber wel bij zo-goed-als iedereen bekend, maar ken je deze versie ook al? Devvon Terrell & Futuristic hebben het liedje een totaal nieuwe invulling gegeven, de strofes worden gerapt en het refrein gewoon gezongen. Heel speciaal, maar stiekem wel leuk als afwisseling met het origineel nummer.

4. Wrong ~ Novastar 

Natuurlijk kende ik dit liedje al, maar doordat Jens het zong in ‘The Voice Kids’ heb ik het soort van herontdekt. Het is een liedje van 2000 maar klinkt voor mij toch nog wat ouder. Verder ken ik Novastar helemaal niet en wist ik dus ook niet dat er een Nederlander achter zit.

5. Everybody Aches ~ Astrid

Waarschijnlijk kennen vele van jullie dit liedje ook al, Astrid was namelijk 1 van de 5 finalisten voor Eurosong. Uiteindelijk werd ze laatste, wat ik niet helemaal snap, maar goed. Het liedje is misschien niet zo geschikt voor Eurosong, maar dat neemt niet weg dat het een prachtig is en dat Astrid een ongelofelijk mooie stem heeft. Mij heeft ze alleszins overtuigd.

Weet jij nog leuke (oude) liedjes om te ontdekken?

X

Jana

 

 

 

Leave a Reply

