At the movies | Me before you (DUTCH)

Hi. Lang geleden dat ik nog is een volledig Nederlands geschreven blogpost maak, gek! Ik doe dit omdat ik soms nog wat naar mijn woorden moet zoeken in het Engels en zeker bij onderwerpen als deze. Maar hierna volgen wel gewoon weer blogposts in twee talen.

Het is nog langer geleden dat ik een ‘at the movies’ schreef. Ik ga nu eenmaal niet zo vaak naar de bioscoop en om nu reviews online te plaatsen van films die al een paar jaar oud zijn en die ondertussen iedereen toch al lang gezien heeft, lijkt me ook niet zo fijn.

Afgelopen zondag ben ik ‘Me before you’ gaan kijken en vandaag deel ik mijn mening en wat extra info over deze film!

tumblr_o3bjmedR991ulesryo1_1280

Korte samenvatting: Vaak vind je de liefde waar je haar niet verwacht… Louisa ‘Lou’ Clark (Clarke) woont in een afgelegen dorpje op het Engelse platteland. Zonder duidelijke richting in haar leven, hopt de eigenzinnige 26 jarige van baan naar baan. Haar vrolijke voorkomen wordt op de proef gesteld wanneer ze weer eens switched van baan. Ze wordt ingehuurd om de zorg op zich te nemen van Will Traynor (Claflin), een welgestelde jonge bankier wiens leven na een ongeluk compleet is veranderd. Hij was een echte avonturier, maar zijn handicap heeft hem cynisch gemaakt en zijn levenslust is verdwenen. Lou is vastberaden hem ervan te overtuigen dat het leven zeker nog zin heeft. Samen brengen ze veel tijd door en langzaamaan merken ze dat zowel hun leven als hart een richting heeft gekozen, waarvan ze beiden niet wisten dat deze bestond. (Bron: kinepolis.be)

De hoofdrolspelers, Sam Claflin en Emilia Clarke, ken je misschien al van The Hunger Games series en Game of Thrones. Sam kende ik, maar zijn acteerprestaties vielen mij niet zo op in THG. In Me before you heeft hij wel een hoofdrol te pakken en overtuigde hij mij met zijn geloofwaardige vertolking. Emilia Clarke kende ik eigenlijk alleen maar van naam en gezicht, maar ik ben fan! Zij speelt de rol van Louisa met zo veel gemak, dat het lijkt alsof ze in het dagelijkse leven ook gewoon zo is. Zo geeft ze de ene keer haar personage een uiterst vrolijk en haast schattige uitstraling, maar ook de ingetogen en verdrietige scènes vertolkt ze prachtig! Over de acteurs moet je alleszins niet twijfelen!

Het verhaal lijkt een beetje op The fault in our stars; een ontroerend verhaal van een jonge gehandicapte man die verliefd wordt op een meisje. En als ik zeg ontroerend bedoel ik ook echt ONTROEREND! Ik ween niet zo snel bij films, maar had het bij deze toch moeilijk om mijn tranen te bedwingen. Ook in de bioscoopzaal kon ik de wenende mensen niet op twee handen tellen. Als je Me before you bekijkt zal je de gelijkenissen tussen TFIOS en Me before you wel opmerken, maar ik wil er nu niet te veel over vertellen om spoilers te vermijden.

Buiten ontroerend is (vooral het begin van) de film ook gewoon ontzettend grappig. Al hangt dat natuurlijk af van je smaak.

Ik merk dat ik eigenlijk niet direct op negatieve punten kan komen, wat mijn conclusie al vrij duidelijk maakt. Ik vind het een topfilm voor jong en oud! Een film waarbij je eens goed kan lachen én wenen. Een aanrader!

 

Me before you duurt 1u en 50 min en is nu te zien in de bioscoopzalen.

Hebben jullie deze film al gezien? 

X

Jana

Geef een reactie

