13 reasons why

Hey. It’s Hannah. Hannah Baker.

Is het nodig om deze serie voor te stellen? Ik denk het niet. Als je totaal niet weet waarover ik het heb, zoek het dan gewoon even op. Maar waarschijnlijk, ben je verslaafd aan ’13 reasons why’ net zoals de rest van de wereld, of zo lijkt het toch.

Ik begon vorig weekend aan aflevering 1. Licht onder groepsdruk. Mensen konden (vooral online dan) hun mond maar niet houden over hoe geweldig de serie wel niet was. En “Welcome to your tape…”. Ik snapte er helemaal niets van. Wat kan er nu in godsnaam zo bijzonder zijn aan een serie?

Zaterdagochtend begon ik dus aan aflevering 1. Zondagavond zat ik aan nummer 10. Dit zegt genoeg denk ik. Buiten het feit dat ik helemaal niets doe met mijn leven, geeft dit ook aan dat ook ik best fan ben van deze serie. (Oh ja misschien zijn er spoilers aanwezig in deze blogpost, oeps.)

Waarom adoren we massaal deze serie? Geeft hij echt een boodschap voor het leven mee? Zouden ze ’13rw’ op school moeten bekijken? Of wordt zelfmoord geromantiseerd en is Hannah een egoïstische zieligaard die iedereen probeert mee te sleuren in haar ondergang? Meningen van verschillende mensen.

Hey, deze serie gaat er niet voor zorgen dat er niet meer wordt gepest. Geen liefdesproblemen meer. Geen verloren vriendschappen. Geen zelfmoord. Tuurlijk wel, jammer genoeg. Misschien helpt hij wel een beetje bij het beter begrijpen van de impact van deze problemen. Herkent iedereen zich niet in één van de tapes, of misschien zelfs in meerdere?

Ikzelf propte mijn hele avond vol met ’13 reasons why’, omdat ik zo benieuwd was naar de tape van Clay. Na deze aflevering ben ik dan ook even gestopt met bingewatchen. Ondertussen is dat alweer een week geleden, dus zo verslaafd ben ik precies ook weer niet. Ik ga hem wel nog afkijken hoor, daarvoor vind ik de serie te leuk, maar het hoeft niet meer zo haastig nu.

Wat vind jij van 13 reasons why?

X

Jana


Geef een reactie

